VERDENSHANDELSORGANISASJON FORSTÅR WTO: GRUNNLEGG Prinsipper for handelssystemet WTO-avtalene er lange og komplekse fordi de er lovtekster som dekker et bredt spekter av aktiviteter. De håndterer: landbruk, tekstiler og klær, bank, telekommunikasjon, offentlige innkjøp, industristandarder og produktsikkerhet, matavstandsregler, immaterielle rettigheter og mye mer. Men en rekke enkle, grunnleggende prinsipper går gjennom alle disse dokumentene. Disse prinsippene er grunnlaget for det multilaterale handelssystemet. En nærmere titt på disse prinsippene: Klikk på for å åpne et element. Et tre for navigeringsnavigasjon åpnes her hvis du aktiverer JavaScript i nettleseren din. 1. Mestbegunstigede nasjoner (MFN): Behandle andre mennesker likt Under WTO-avtalene kan land ikke normalt diskriminere mellom handelspartnerne. Gi noen en spesiell tjeneste (for eksempel en lavere tollsats for et av produktene sine), og du må gjøre det samme for alle andre WTO-medlemmer. Dette prinsippet er kjent som mestbegunstigelsesnasjon (MFN) behandling (se boks). Det er så viktig at det er den første artikkelen i GATT (General Agreement on Tariffs and Trade). som styrer varehandel. MFN er også en prioritet i den generelle avtalen om handel med tjenester (GATS) (artikkel 2) og avtalen om handelsrelaterte aspekter av immaterielle rettigheter (TRIPS) (artikkel 4), men i hver avtale håndteres prinsippet litt annerledes . Sammen de tre avtalene dekker alle tre hovedområdene for handel som håndteres av WTO. Noen unntak er tillatt. For eksempel kan landene opprette en frihandelsavtale som bare gjelder varer som handles innenfor gruppen, som diskriminerer varer fra utsiden. Eller de kan gi utviklingslandene spesiell tilgang til sine markeder. Eller et land kan øke barrierer mot produkter som anses å bli handlet urettferdig fra bestemte land. Og i tjenester, er land tillatt, i begrensede tilfeller, å diskriminere. Men avtalene tillater bare disse unntakene under strenge forhold. Generelt betyr MFN at hver gang et land senker en handelsbarriere eller åpner et marked, må det gjøre det for de samme varene eller tjenestene fra alle handelspartnerene, enten rike eller fattige, svake eller sterke. 2. Nasjonal behandling: Behandle utlendinger og lokalbefolkningen likt Importerte og lokalt produserte varer bør behandles likt minst etter at utenlandsk varene har kommet inn på markedet. Det samme bør gjelde for utenlandske og innenlandske tjenester, og til utenlandske og lokale varemerker, opphavsrett og patenter. Dette prinsippet om nasjonal behandling (som gir andre samme behandling som egne statsborgere) finnes også i alle de tre viktigste WTO-avtalene (GATT artikkel 3, artikkel 17 i GATS og TRIPs artikkel 3), selv om prinsippet igjen håndteres litt annerledes i hver av disse. Nasjonal behandling gjelder bare når et produkt, en tjeneste eller et produkt av immateriell rettighet har kommet inn på markedet. Derfor er toll på import ikke et brudd på nasjonal behandling selv om lokalt produserte produkter ikke belastes en tilsvarende skatt. Frie handel: gradvis gjennom forhandlinger tilbake til toppen Lavere handelsbarrierer er en av de mest åpenbare måtene å oppmuntre til handel. De berørte barrierer omfatter toll (eller tariffer) og tiltak som importforbud eller kvoter som selektivt begrenser mengder. Fra tid til annen er det også blitt diskutert andre problemer som byråkrati og valutapolitikk. Siden etableringen av GATT i 1947-48 har det vært åtte runder av handelsforhandlinger. En niende runde, under Doha Development Agenda, er nå på vei. I begynnelsen fokuserte de på å senke tariffer (toll) på importerte varer. Som et resultat av forhandlingene hadde industrilandene i midten av 1990-tallet gått ned til mindre enn 4 år. Takket være 1980-årene hadde forhandlingene utvidet til å dekke ikke-tariffbarrierer på varer og til de nye områdene slik som tjenester og immaterielle rettigheter. Åpning av markeder kan være gunstig, men det krever også justering. WTO-avtalene tillater land å innføre endringer gradvis, gjennom progressiv liberalisering. Utviklingsland blir vanligvis gitt lengre tid for å oppfylle sine forpliktelser. Forutsigbarhet: Gjennom binding og gjennomsiktighet tilbake til toppen Noen ganger kan det være like viktig å redusere en handelsbarriere som å redusere en, fordi løftet gir bedrifter et tydeligere bilde av deres fremtidige muligheter. Med stabilitet og forutsigbarhet oppfordres det til investeringer, jobber skapes og forbrukere kan fullt ut nyte fordelene av konkurransevalg og lavere priser. Det multilaterale handelssystemet er et forsøk av regjeringer for å gjøre forretningsmiljøet stabilt og forutsigbart. Uruguay-runden økte bindinger Andel av takster bundet før og etter 1986-94 samtalene (Dette er takstlinjer, så prosentandeler er ikke veid etter handelsvolum eller verdi) I WTO, når landene er enige om å åpne sine markeder for varer eller tjenester , binder de sine forpliktelser. For varer utgjør disse bindingene tak i tolltariffer. Noen ganger beskatter land import til priser som er lavere enn de bundne prisene. Ofte er dette tilfellet i utviklingsland. I utviklede land pleier rentenivået og de bundne prisene å være de samme. Et land kan endre sine bindinger, men først etter å ha forhandlet med sine handelspartnere, noe som kan bety at de kompenserer dem for tap av handel. En av prestasjonene i Uruguay-rundens multilaterale handelsforedrag var å øke mengden handel under bindende forpliktelser (se tabell). I landbruket har 100 av produktene nå bundet takst. Resultatet av alt dette: En vesentlig høyere grad av markeds sikkerhet for handelsmenn og investorer. Systemet forsøker også å forbedre forutsigbarheten og stabiliteten på andre måter. En måte er å motvirke bruken av kvoter og andre tiltak som brukes til å fastsette grenser for importmengder som administrerer kvoter, kan føre til mer rødt tap og anklager om urettferdig spill. Et annet er å gjøre landets handelsregler så klare og offentlige (gjennomsiktige) som mulig. Mange WTO-avtaler krever at regjeringer offentliggjør sine retningslinjer og praksis offentlig i landet eller ved å varsle WTO. Den regelmessige overvåking av nasjonal handelspolitikk gjennom handelspolitikkens gjennomgangsmekanisme gir et ytterligere middel til å oppmuntre til åpenhet både internt og på multilateralt nivå. WTO er noen ganger beskrevet som en frihandelsinstitusjon, men det er ikke helt nøyaktig. Systemet tillater takster og, under begrensede omstendigheter, andre former for beskyttelse. Mer presist er det et system med regler dedikert til åpen, rettferdig og uforstyrret konkurranse. Reglene om ikke-diskriminering MFN og nasjonal behandling er utformet for å sikre rettferdige handelsforhold. Også de er på dumping (eksporterer til under pris for å få markedsandel) og subsidier. Problemene er komplekse, og reglene prøver å etablere det som er rettferdig eller urettferdig, og hvordan regjeringer kan reagere, særlig ved å lade tilleggsavgifter beregnet for å kompensere for skader forårsaket av urettferdig handel. Mange av de andre WTO-avtalene tar sikte på å støtte rettferdig konkurranse: i landbruk, intellektuell eiendom, tjenester, for eksempel. Avtalen om offentlige anskaffelser (en plurilateral avtale fordi den er signert av bare noen få WTO-medlemmer) utvider konkurransebestemmelser til kjøp av tusenvis av regjeringsorganer i mange land. Og så videre. Oppmuntre til utvikling og økonomisk reform tilbake til topp WTO-systemet bidrar til utvikling. På den annen side trenger utviklingsland fleksibilitet i tiden de tar for å gjennomføre systemavtalen. Og avtalene selv arver de tidligere bestemmelsene i GATT som tillater spesialhjelp og handelsvilkår for utviklingsland. Over tre fjerdedeler av WTO-medlemmer er utviklingsland og land i overgang til markedsøkonomier. I løpet av syv og et halvt år av Uruguay-runden har over 60 av disse landene implementert handelsliberaliseringsprogrammer autonomt. Samtidig var utviklingsland og overgangsøkonomier mye mer aktive og innflytelsesrike i Uruguay-rundens forhandlinger enn i noen forrige runde, og de er enda mer i den nåværende utviklingsagenda for Doha. Ved utgangen av Uruguay-runden var utviklingsland forberedt på å ta på seg de fleste forpliktelsene som er påkrevd av utviklede land. Men avtalene ga dem overgangsperioder for å tilpasse seg de mer ukjente og kanskje vanskelige WTO-bestemmelsene, særlig for de fattigste, minst utviklede landene. En ministerbeslutning vedtatt i slutten av runden sier at avanserte land bør påskynde å gjennomføre markedsadgangsforpliktelser på varer som eksporteres av minst utviklede land, og det søker økt teknisk bistand til dem. Mer nylig har utviklede land begynt å tillate tollfri og kvotefri import for nesten alle produkter fra minst utviklede land. I alt går WTO og dets medlemmer fortsatt gjennom en læringsprosess. Den nåværende utviklingsagendan i Doha inneholder utviklingslandes bekymringer om vanskelighetene de står overfor i gjennomføringen av Uruguay-rundens avtaler. Handelssystemet skal være. uten diskriminering skal et land ikke diskriminere mellom handelspartnerne (gi dem like mestbegunstiget nasjon eller MFN-status), og det bør ikke diskriminere mellom egne og utenlandske produkter, tjenester eller statsborgere (gir dem nasjonal behandling) friere barrierer som kommer ned gjennom Forhandlingsforutsigbare utenlandske selskaper, investorer og regjeringer bør være sikre på at handelsbarrierer (inkludert takster og ikke-tariffelle barrierer) ikke bør heves vilkårlig takstpriser og markedsåpningsforpliktelser er bundet i WTO mer konkurransedyktig motvirker urettferdig praksis som eksportsubsidier og Dumpingprodukter til under kostnad for å få markedsandel mer gunstig for mindre utviklede land, noe som gir dem mer tid til å justere, større fleksibilitet og spesielle rettigheter. Dette høres ut som en motsetning. Det foreslår spesiell behandling, men i WTO betyr det faktisk at diskriminering behandler nesten alle like mye. Dette er hva som skjer. Hvert medlem behandler alle de andre medlemmene likt som mestbegunstigede handelspartnere. Hvis et land forbedrer fordelene det gir til en handelspartner, må den gi de samme beste behandlingen til alle de andre WTO-medlemmene, slik at de alle forblir mestbegunstigede. Status for mestbegunstigede nasjoner (MFN) betyr ikke alltid likebehandling. De første bilaterale MFN-traktatene opprettet eksklusive klubber blant landets mest favoriserte handelspartnere. Under GATT og nå WTO er MFN-klubben ikke lenger eksklusiv. MFN-prinsippet sikrer at hvert land behandler sine over140 medmennesker likt. Men det er noen unntak. VERDENSHANDELSORGANISASJON Jeg er veldig glad for å bli med dere alle i Bangalore i dag under temaet Emergent India: Nye roller og nye ansvar. Og å gjøre dette i Bangalore er ingen tilfeldighet. Indias tredje største by, som står for 35 av Indias programvareeksport og hjem til prestisjetunge høyskoler og forskningsinstitusjoner innen områder som IT eller bioteknologi, Bangalore, er i dag et eksempel på hvordan globalisering og åpenhet kan gi store muligheter og fordeler til våre borgere. Men med suksess kommer også utfordringer: luftforurensning, trafikkbelastning eller infrastrukturbehov er bare noen få. Dette er også resultatene av globaliseringen, og hvis vi ønsker at det skal være akseptabelt for oss alle, må vi også ta opp disse utfordringene på topp, som tittelen på denne konferansen antyder. Handel er en av manifestasjonene av globaliseringen, med positive effekter, men også ulemper. I dag er det klart at det eneste arbeidet med markedskreftene ikke vil være nok til å spre fordelene av globalisering til alle, og at vi må utvikle instrumenter for å utnytte globaliseringen, slik at både utviklede og utviklingsland nyter godt av det, og at de i vår samfunn som lider av transformasjonene som globaliseringen medfører, blir tilstrekkelig tatt vare på. Et av verktøyene i våre hender for å utnytte globaliseringen er det multilaterale handelssystemet, WTO, og dermed forhandlingsrunden lansert i 2001 i Doha under banner Doha-utviklingsagenda. Det er ment å balansere verdenshandelssystemet til fordel for utviklingsland, gjennom større markedsåpning og nye handelsregler som er tilpasset de nye byttehandlingsrealiteter i XXI-tallet. Men som WTO og den forgjenger, GATT, har utviklet seg, har et myriade av preferansehandelsavtaler blitt inngått av WTO-medlemmer. Inntil 2010 kan rundt 400 av slike avtaler være aktive. Disse preferanseavtalen motsetter seg ikke-diskrimineringsprinsippet som er en av hjørnesteinene til WTO. Hvis dette er tilfelle, hvorfor er så mange land klar til å akseptere regler og disipliner på bilateralt nivå som de ikke er villige til å akseptere på multilateralt nivå. Tiltrengende regionale handelsavtaler Tilsynelatende er det flere grunner til at bilaterale avtaler tiltrekker seg sammenlignet med multilaterale forhandlinger. Først synes de raskere å konkludere. Færre partier betyr at preferansehandelsavtaler kan pakkes inn på kortere tid. Dette er vanligvis veldig attraktivt for både politikere og næringsliv som ser etter hurtige resultater. For det andre kan de komme inn på nye territorier. På grunn av likheter i interesser og ofte mer vanlige verdier kan bilaterale handelsavtaler gå inn på nye områder som investering, konkurranse, tekniske standarder, arbeidsstandarder eller miljøbestemmelser, der det ikke er konsensus blant WTO-medlemmer. For det tredje inneholder mange av de siste frihandelsavtalen politiske eller geopolitiske hensyn. For utviklingsland som forhandler med kraftigere utviklede land, er det vanligvis forventning om eksklusive fortrinnsrettigheter, samt forventninger til bistand og andre ikke-handelsmessige fordeler. De er også sett på som et instrument for å få brownie poeng og få en fordel over andre WTO-medlemmer. Bilaterale handelsavtaler er også nyttige for forhandlerne å lære å forhandle, og dermed bidra til å styrke landets handelsinstitusjoner. Mange regionale handelsavtaler har vært grunnlaget for fred og større politisk stabilitet. Til slutt blir de ofte brukt som instrument for innenlandsk reform i områder der det multilaterale systemet gir svakere innflytelse. Hvorfor bilaterale handelsavtaler ikke kan erstatte multilaterale regler Men etter min mening kan bilaterale avtaler ikke erstatte de multilaterale handelsreglene. Å legge til side det vi ble fortalt av fagteori lærebøker: for eksempel at de skaper handelsdirigering og skift import fra de mest effektive globale leverandørene, vil jeg understreke fire viktige begrensninger av bilaterale avtaler. For det første kan konklusjonen av preferansehandelsavtaler skape et incitament til enda ytterligere diskriminering, noe som til slutt vil skade alle handelspartnere. Land utenfor en avtale vil forsøke å inngå avtaler med en av dem som er inne for å unngå utestenging. Dette har blitt kalt domino - eller bandwagon-effekten, og er årsaken til mye av den regionale handelsavtaleaktiviteten som er sett i Asia nylig. Med andre ord, er konsekvensen at preferansene oppnådd gjennom å danne en preferanseavtale mot konkurrenter har en tendens til å være kortvarige. Jo flere avtaler du har, desto mindre meningsfylt vil preferanser være. For det andre kan bilaterale avtaler ikke løse systemiske problemer som opprinnelsesregler, antidumping-, landbruks - og fiskerisubsidier. Disse problemene kan ganske enkelt ikke håndteres på bilateralt nivå. Ta for eksempel forhandlinger om å eliminere eller redusere handelsforvrengende landbrukssubsidier, eller fiskesubsidier. Det er ikke noe som en bilateral bonde eller fisker, eller en bilateral kylling og en multilateral bonde eller kylling eller fisk. Tilskudd er gitt til bønder for all sin fjærfeproduksjon. Det samme gjelder for regler om antidumping. For det tredje kan spredning av regionale handelsavtaler i stor grad komplisere handelsmiljøet, og skape et nett av usammenhengende regler. Ta opphavsregler: Et økende antall WTO-medlemmer er part i ti eller flere regionale handelsavtaler, hvorav de fleste for et gitt medlem inneholder avtale-spesifikke opprinnelsesregler som er nødvendige for å sikre at preferansene går til din partner og ikke til andre. Dette kompliserer produksjonsprosessene for virksomheten som måtte være forpliktet til å skreddersy sine produkter til forskjellige preferansemarkeder for å tilfredsstille opprinnelsesregler. Det kompliserer også livet for tollembedsmenn som er forpliktet til å vurdere det samme produktet annerledes avhengig av opprinnelsen, og dermed kompromittere gjennomsiktigheten i handelsordningen. Låner uttrykket som brukes av professor Bhagwati, dette er hvor vi begynner å ha en ekte spaghettiskål med vridne opprinnelsesregler. Til slutt, til mange små og svake utviklingsland, inngår en bilateral avtale med et kraftig stort land, betyr mindre innflytelse og en svakere forhandlingsposisjon sammenlignet med de multilaterale samtalene. Det kan ikke være tilfelle for India, Kina, Brasil, USA og EU, det vil være sant for Mauritius, Sri Lanka, Kambodsja eller Ghana. WTOs posisjon i forhold til regionale handelsavtaler GATT og nå WTO anerkjenner medlemmens betingede rett til å danne regionale handelsavtaler og i den utstrekning det er nødvendig, å sette opp noen WTO-forpliktelser. WTO pålegger tre typer materielle forhold for at regionale avtaler skal være WTO-konsistente. Først med hensyn til den generelle virkningen av den regionale handelsavtalen overfor andre medlemmer: Det er forpliktelse til ikke å hevde handelshindringer med tredjeparter. Dette er kvantifiserbart når det gjelder tariffer, men mindre lett å måle i forhold til andre handelsregler, som standarder eller opprinnelsesregler. For det andre med henvisning til det vi kaller det eksterne kravet. En frihandelsavtale kan ikke føre til høyere importavgifter for sine medlemmer, mens en tollunion må harmonisere medlemmene for utenrikshandelen og kompensere berørte ikke-medlemmer tilsvarende. For det tredje, om den interne dimensjonen av regionale handelsavtaler, må tariffer og andre restriktive handelsregler utfases på vesentlig all handel. Igjen kan tariffkomponenten kvantifiseres, men det er vanskeligere å avgjøre i tilfelle av andre restriktive handelsforskrifter, da det ikke foreligger en avtalt definisjon av begrepet. Det er derfor klart at WTO godkjenner regionale handelsavtaler, hvis drift ikke skal føre til situasjoner der den ikke-parten betaler prisen på interne preferanser. For å sikre sammenheng skal regionale avtaler omgående bli varslet til WTO og gjennomgått av sine jevnaldrende før den regionale handelsavtalen gjennomføres. Siden regionale handelsavtaler er her for å holde seg, og med tanke på at WTO under visse forhold kan utfordre oss i dag, er det å sikre at de bidrar til helsen til verdenshandelssystemet ved å minimere risikoen de begrenser global velferd og begrensning av stordriftsfordeler. Dette er grunnen til at WTO-medlemmer besluttet å inkludere spørsmålet om regional avtale på dagsordenen for de pågående forhandlingene under Doha-utviklingsagendaen. Et første skritt har blitt gitt i denne retningen med vedtaket fra WTO-medlemmer i desember i desember om en mekanisme for å bedre åpenheten i bilaterale avtaler som WTO-medlemmer har inngått. Det krever varsling av ny bilateral handelsavtale før søknad om fortrinnsbehandling. Det krever en forbedret rolle for WTO, hvor sekretariatet, på eget ansvar og i samråd med partene, skal utarbeide en faktuell presentasjon av alle regionale handelsavtaler som er meldt til WTO. For øyeblikket er prosessen frivillig. Faktisk presentasjon vil gi en systematisk oversikt over de regionale handelsavtalenes handelsliberalisering og regulatoriske aspekter. Hva mer kan vi gjøre for å forbedre samlivet mellom bilaterale og multilaterale handelsavtaler jeg tror vi må håndtere spaghettiskålen med opprinnelsesregler. Harmonisering av opprinnelsesregler som er enkle, enkle å søke og ikke-restriktiv over ulike regionale handelsavtaler, vil forenkle handelsvilkårene og bidra sterkt til åpenhet. Det er hardt arbeid på dette problemet, men å være ærlig, uten alvorlige resultater for medlemmene. Slår til tittelen på dette arrangementet: Skal vi gå bilateralt eller multilateralt Svaret er etter min mening et sterkt og moderne multilateralt handelssystem i kombinasjon med regionale handelsavtaler som forsterker og undergraver fordelene. Et sterkt multilateralt handelssystem suppleres ikke erstattet av en ny generasjon regionale handelsavtaler. Hvis du tillater meg en analogi med indisk mat, er regionale handelsavtaler pepper i en god karrisaus som er de multilaterale avtalene. Pepper legger til smak og kan forbedre karriesaus, men pepper alene er ikke velsmakende og god pepper i en dårlig saus, vil ikke gjøre kunsten. Bruk feil oppskrift, og det vil bli en katastrofal middag. Om India har India signert frihandelsavtaler med Sri Lanka, Bhutan, Singapore og er involvert i Sør-Asia frihandelsavtale (SAFTA). India forhandler også med ASEAN-landene, Chile, Mauritius, Mercosur, SACU og Thailand. Mer nylig har forslag til frihandelsavtaler med Korea, Kina, Malaysia og noen andre land blitt fremlagt. Sammenlignet med USA eller EF hadde India ikke så mange som frihandelsavtaler, men det virker som om India raskt kommer opp. I denne sammenheng er jeg veldig glad for å se at Confederation of Indian Industry (CII) i sine anbefalinger til den indiske regjeringen har gjort det klart at bilaterale forhandlinger for å fremme frihandelen ikke bør ses som en erstatning for innsatsen i multilaterale forhandlinger. Jeg vil gjerne benytte anledningen til å sette pris på arbeidet ditt og regne med det indiske næringslivet og tenketankene, for ikke å avlede oppmerksomheten fra det multilaterale handelssystemet og de pågående Doha-rundens forhandlinger. Vi er på et klart øyeblikk i de pågående Doha-utviklingsagendagene. Mulighetsvinduet foran oss vil lukke en gang i år. En stor del politisk energi har nylig kommet fra ledere i Europa, USA eller ASEAN bare sist helg. Afrikanske handelsministre har uttalt veldig klart i går i Addis Abeba sine bekymringer i dagens situasjon i forhandlingene og deres vilje til å konkludere. Vi må nå ta øyeblikket til å oversette denne politiske energien til endringer i forhandlingsposisjonene. Dette er ikke tid til å utsette eller reflektere: dette er tid for handling. Neste uke som en rekke ministre møtes i Davos, vil vi få muligheten til å kartlegge de neste trinnene i forhandlingene i de neste ukene. Jeg er overbevist om at India vil vise sitt lederskap og gi et konstruktivt bidrag til å komme inn i WTOs runde forrige gang. Takk for din oppmerksomhet. gt Problemer med å se denne siden Ta kontakt med webmasterwto. org og gi detaljer om operativsystemet og nettleseren du bruker. av Vinod K. Aggarwal, Min Gyo Koo. Sammendrag: Ved begynnelsen av det nye årtusenet har den tradisjonelle institusjonelle likevekten av østasiatisk økonomisk integrasjon omfavnet WTO på det multilaterale nivået og et fokus på markedsdrevet og uformell integrering på regional nivåer under tung belastning. Et økende antall nordøst og. Sammendrag: Ved begynnelsen av det nye årtusenet har den tradisjonelle institusjonelle likevekten av østasiatisk økonomisk integrasjon omfavnet WTO på det multilaterale nivået og et fokus på markedsdrevet og uformell integrering på regional nivåer under tung belastning. Et økende antall nordøst-og sørøstasiatiske land forfølger større institusjonalisering på sub-multilateralt nivå, aktivt veving av et nett av preferansehandelsordninger. For å undersøke denne utviklingen fokuserer vi på den sannsynlige nye institusjonelle likevekten i Nordøst-Asia og dens implikasjoner for Øst-Asia og videre. Vi undersøker først de ulike politiske og økonomiske argumenter som har blitt avansert for å forklare staters ønske om å forfølge regionalismen. Fra vårt perspektiv mislykkes de fleste konvensjonelle forklaringer ikke tilstrekkelig til å differensiere ulike former for handelsarrangementer, og derved svekke både teoretisk og empirisk analyse av handelsordninger. For å rette opp denne lacuna utvikler vi en mer finkornet typologi av forskjellige handelsmodeller, unilateral, bilateral, minilateral og multilateral. Vi diskuterer deretter en institusjonell forhandlingsstrategi med fokus på varer, landssituasjoner og passe til eksisterende arrangementer. Denne tilnærmingen blir brukt som basis, og derved undergraver den regionale integrasjonsinnsatsen. I siste instans vil et pernicioussweb av konkurransedyktige sektorielle bilateraler skade skade andre brede, smultilaterale handelsavtaler, hvis noen (-Irwin 1993 - Aggarwal og Ravenhill 2001 Bhagwatis2002).V . Konklusjon og prospekt I begynnelsen av det nye årtusenet, den tradisjonelle institusjonelle likevekten i Øst-Asia omfavnelsen av WTO på mult. av Michael D. Bordo. 2000. Globaliseringen er blitt summen av det nye årtusen. Det er sett på som årsaken til mange av verdens problemer, så vel som en panacea. Debatten om globalisering er åpenbar både i offentlige demonstrasjoner mot WTO i Seattle i høst 1999 og IMF og Verdensbanken tidligere. Den. Globaliseringen er blitt summen av det nye årtusen. Det er sett på som årsaken til mange av verdens problemer, så vel som en panacea. Debatten om globalisering er åpenbar både i offentlige demonstrasjoner mot WTO i Seattle i høst 1999 og IMF og Verdensbanken tidligere. Det har også ført til en skifer av vitenskapelige og ikke så vitenskapelige bøker om handelstrykk enn tidligere (Bordo, Eichengreen og Irwin 1999). Også i motsetning til i før 1914-tiden kan handelskonflikter løses av multinasjonale byråer som WTO som ikke var tilstede da (-Irwin 1993--). Endelig har de fleste land de siste årene lært å forfølge stabile makroøkonomiske politikk i skarp kontrast til det ustabile makromiljøet som førte til at kapitalmarkedene ble slått av. av Richard Baldwin, Richard Baldwin, Richard Baldwin - In. 2009. synspunkter som er uttrykt her er forfatterens (e) og reflekterer ikke nødvendigvis synspunkter fra det nasjonale økonomidirektoratet. NBER-arbeidspapirene sirkuleres for diskusjon og kommentarer. De har ikke vært peer-reviewed eller vært gjenstand for gjennomgang av NBER styremedlem. synspunkter som er uttrykt her er forfatterens (e) og reflekterer ikke nødvendigvis synspunkter fra det nasjonale økonomidirektoratet. NBER-arbeidspapirene sirkuleres for diskusjon og kommentarer. De har ikke vært peer-reviewed eller vært gjenstand for gjennomgang av NBERs styre som følger med offisielle NBER-publikasjoner. På dette punktet, men historiske historier i Cobden-Chevalier-traktatene viser at det var veldig mye i tankene til 19th Century-tenkere (-Irwin 1993 - s. 96) ved å bruke ekstern handelsavtale for å justere innenrikspolitiske styrker. Selv Krugman (1991b) swrites: Prosessen med multilateral forhandling setter hvert land039s eksporterende interesser som motvekt til importkonkurrerende interesser som handelsforhandlere. av Vinod K. Aggarwal, Min Gyo Koo - American Economic Review. 2005. Sammendrag: Ved begynnelsen av det nye årtusen omfavner den tradisjonelle institusjonelle likevekten i Østasiathe WTO på multilateralt nivå og fokuserer på markedsdrevet og uformell integrering på den submultilaterale planeten under tung belastning. Et økende antall østasiatiske land er pur. Sammendrag: Ved begynnelsen av det nye årtusen omfavner den tradisjonelle institusjonelle likevekten i Østasiathe WTO på multilateralt nivå og fokuserer på markedsdrevet og uformell integrering på den submultilaterale planeten under tung belastning. Et økende antall østasiatiske land forfølger større institusjonalisering på sub-multilateralt nivå, aktivt veving av et nett av preferanseordninger. Denne artikkelen undersøker den sannsynlige banen for handelsarrangementer i Nordøst-Asia, og undersøker dens implikasjoner for Øst-Asia og fremtiden for APEC og ASEM. I et forsøk på å forstå mangfoldet av avtaler, foreslår vi en institusjonell forhandlingsspillet tilnærming, som fokuserer på varer, landes individuelle forhandlingssituasjoner og passe til eksisterende arrangementer. Den institusjonelle forhandlingsmetoden lar oss utforske hvordan handelsarrangementer har utviklet seg i Øst-Asia. Som vår scenarioanalyse indikerer, har en øst-asiatisk handelsblokk både godartede og skadelige elementer, avhengig av ideene og troene fra regionale aktører. Det mulige bidraget fra en prospektiv øst-asiatisk blokk til APEC og ASEM er i hovedsak avhengig av interessebalansen mellom USA og E. U. om Øst-Asia. I lys av den enorme politiske og økonomiske usikkerheten i verdensøkonomien, er veien til frihandel i Nordøst-Asia, Øst-Asia og verdenssystemet sannsynligvis en ujevn. Basert på dette, underminerer den regionale integrasjonsarbeidet. Umiddelbart vil en skadelig nettside av konkurransedyktige, ssektorale bilateraler skade andre bredbaserte, multilaterale handelsavtaler, hvis det er (-Irwin 1993 - Aggarwal og Ravenhill 2001 Bhagwati 2002). Endelig, hvis en østasiatisk gruppering som APN er opprettet som viser stabile, thesgrowing sammenkobling og nettverk av interstate econo. av William Hynes, David S. Jacks, Kevin H. Orourke, William Hynes, David S Jacks, Kevin H. Orourke. 2009. Eventuelle meninger som er uttrykt her, er forfatterens (e) og ikke de IIIS. Alle verk som er lagt inn her er eid og opphavsrettslig beskyttet av forfatteren / e-postene. Papir kan bare lastes ned for personlig bruk. Varemerkedisponering i mellomkrigsperioden. Eventuelle meninger som er uttrykt her, er forfatterens (e) og ikke de IIIS. Alle verk som er lagt inn her er eid og opphavsrettslig beskyttet av forfatteren / e-postene. Papir kan bare lastes ned for personlig bruk. Commodity Market Disintegration i Interwar Perioden av Ronald Findlay, Kevin H. Orourke, Ronald Findlay, Kevin H. Orourke, Jel No. F, Ronald Findlay, Kevin H. Oampaposrourke. 2001. på den konferansen for nyttige kommentarer og til Jeff Williamson for å la oss trekke på tidligere samarbeidsprosjekter som involverte ham og en av oss. Den vanlige ansvarsfraskrivelsen gjelder. Synspunktene som er uttrykt her, er forfatterne og ikke nødvendigvis de som er av National Bureau of Economic Research. på den konferansen for nyttige kommentarer og til Jeff Williamson for å la oss trekke på tidligere samarbeidsprosjekter som involverte ham og en av oss. Den vanlige ansvarsfraskrivelsen gjelder. Synspunktene som er uttrykt her, er forfatterne og ikke nødvendigvis de som er av National Bureau of Economic Research. oslavia, sammenlignet med en førkrigsfigur på 18 år. De tilsvarende tallene for Frankrike var 25,8, sammenlignet med 16,3 og for Tyskland var de 19, sammenlignet med 10 (Liepmann (1938), sitert i - Irwin 1993--, p . 105). Det internasjonale samfunn var aktivt med å kalle for liberalisering, men til slutt ineffektiv. Appeller for gjenopptakelse av frihandel ble gjort av Det øverste økonomiske råd i 1920. av Daniel E. Coates, Rodney D. Ludema. 1997. Sammendrag: Denne teksten konstruerer en modell for bilaterale handelsforhandlinger i nærvær av politisk risiko for å demonstrere at ensidig handelsliberalisering kan være en optimal politikk for et stort land. Den politiske risikoen tar form av innenlands opposisjon til handelsavtaler. Unilaterale liberale. Sammendrag: Denne teksten konstruerer en modell for bilaterale handelsforhandlinger i nærvær av politisk risiko for å demonstrere at ensidig handelsliberalisering kan være en optimal politikk for et stort land. Den politiske risikoen tar form av innenlands opposisjon til handelsavtaler. Ensidig liberalisering utfører en risikodelingsfunksjon: når avtalepåvirkning er blokkert, er de resulterende tarifferne ineffektive, en ensidig tariffreduksjon eliminerer delvis denne ineffektiviteten, men til en pris for handelsvilkårene i liberaliseringslandet. Quid pro quo kommer i form av gunstigere vilkår for dette landet i enhver avtale som ender med å lykkes. Den ensidige takstreduksjonen reduserer også sannsynligheten for at en bilateral avtale blir blokkert, ved å redusere incitamentet for innenlandske politiske interesser til å motsette seg det. Vi demonstrerer muligheten for et omvendt forhold mellom en monopolmakt i landet og den optimale ensidige tariffen. av Will Martin Development, Will Martin Abstract ikke funnet av Olivier Cadoty, Jaime De Melo Z, Marcelo Olarreaga X. 2001. Dette papiret undersøker hvordan politiske økonomikrefter formler kvantitative barrierer mot resten av verden i en frihandelsavtale. Vi viser at mens utvanningen av lobbyvirksomhet i en frihandelsavtale vanligvis fører til en avslapping av eksterne kvoter, vil dette resultatet sannsynligvis bli forstyrret ettersom integrasjonen utdyper. I pa. Dette papiret undersøker hvordan politiske økonomikrefter formler kvantitative barrierer mot resten av verden i en frihandelsavtale. Vi viser at mens utvanningen av lobbyvirksomhet i en frihandelsavtale vanligvis fører til en avslapping av eksterne kvoter, vil dette resultatet sannsynligvis bli forstyrret ettersom integrasjonen utdyper. Spesielt viser vi at samarbeid mellom medlemslandene på nivået med deres eksterne kvoter, grenseoverskridende lobbying av importkonkurrerende interesser i frihandelsområdet og konsolidering av nasjonale eksterne kvoter til en enkelt, alle fører til stier restriksjoner mot import fra resten av verden. Vi viser også at i motsetning til taris er endogene kvoter ikke kritisk oppdaget av forekomst av opprinnelsesregler.
Hyderabad Forex Ltd X Send forespørsel via e-post X Send forespørsel via epost Takk, din forespørsel er sendt. Ditt krav sendes til de valgte relevante bedriftene. Forretninger konkurrerer med hverandre for å få deg til å velge hvilken som passer deg best. Kontaktinfo sendt til deg via SMSEmail X Ditt nummer er i NDNC (Nasjonalt ikke ring-register), vi har sendt bekreftelseskode via SMS. Vennligst skriv inn bekreftelseskoden i boksen under og klikk på SUBMIT. Ditt krav sendes til de valgte relevante bedriftene. Forretninger konkurrerer med hverandre for å få deg til å velge hvilken som passer deg best. Kontaktinfo sendt til deg via SMSEmail Du har nådd din maksimale grense for forsøk på dagen. Vi er derfor ikke i stand til å sende noen SMS på mobilnummeret ditt. Takk for at du bruker Justdial Dine detaljer har blitt sendt til leverandører som ville konkurrere om kravet ditt. Alternativt kan du ringe til disse leverandørene og forhandle. X Velg det du leter etter Kravet ditt sendes til ...
Comments
Post a Comment