Market Intelligence Systems Passport Consumer Appliances er det ledende on-line marked intelligens system for strategisk, corporate og markedsføring planlegging. Et regionalt abonnement gir uovertruffen nivå av forskning og analyse for store og små forbruksmaskiner, noe som hjelper deg med å ta tydelige og trygge beslutninger. Passport Major Appliances Amerika Pass Small Appliances Asia Pacific og Australasia Pass Major Appliances Øst-Europa Pass Små Apparater Midtøsten og Afrika Pass Major Appliances Vest-Europa Custom Research Projects Hvert prosjekt utviklet for dine behov. markedsundersøkelser Bulletins Din nummer én ressurs for bransjens nyheter og trender Senest sett Komplett katalog Landrapporter Strategirapporter Økonomiske og forbrukerrapporter Skriv inn din epost her for å abonnere på vårt nyhetsbrev Be om en demonstrasjon Be om en gratis demonstrasjon av vår prisvinnende markedsundersøkelse i dag. Server: LVE-ECOM-LON-01, IP: 172.24.40.24 kopi 2017 Euromonitor er privateide amp trademarked. Retailing i Nigeria New Report Guarantee Hvis du kjøper en rapport som oppdateres i de neste 60 dagene. Vi vil sende deg den nye utgaven og datautdraget GRATIS Moderne detaljhandelskanaler fortsetter å legge sterk vekst i Nigeria I løpet av den siste perioden har detaljhandel i Nigeria blitt stadig mer organisert. Med en voksende bybefolkning, som søker større komfort og komfort mens du handler, og med mange statlige myndigheter som er ivrige etter å modernisere handelsstandarder, har moderne dagligvareforhandlere og ikke-dagligvarebutikk i tillegg til internettforhandlere lagt sterk vekst. Selv om veksten for detaljhandel forsinket i 2016 på grunn av den økonomiske lavkonjunkturen, vokste moderne dagligvareforhandlere med en tilsvarende pris til vurderingsperioden verdien CAGR. Den økende populariteten til moderne detaljhandel bidrar til den generelle veksten i markedet, siden produktene er mindre gjenstand for skattefeil og er mer sannsynlig å være ekte enn hvis de kjøpes gjennom mindre moderne og uformelle kanaler. Til tross for veksten av moderne og internett-detaljhandel forblir tradisjonelle dagligvareforhandlere fortsatt sterke i salgsverdi. Tre handelsplattformer fortsetter å eksistere i Nigeria: de tradisjonelle åpne markedene eller gatetrafførene de semisformelle moderniserte markedene og vestlige kjøpesenter eller formelle utsalgssteder. 2016 er et utfordrende år for detaljhandel på grunn av den økonomiske lavkonjunkturen På grunn av den økonomiske nedgangen i 2016 i Nigeria (forårsaket av fallende statsinntekter og utenlandsk valuta fra lavere råoljepriser), reduserte detaljhandelens nåværende verdiskapning i 2016 sammenlignet med gjennomgangstidene samlet ytelse, noe som gjenspeiler lavere forbrukerutgifter. Videre var det stor inflasjon som følge av avskrivningen av den lokale valutaen (forårsaket av mangel på utenlandsk valuta), noe som gjorde importen mye dyrere. Derfor har selv raskt voksende kanaler som Internett-detaljhandel utført dårlig i 2016 sammenlignet med tidligere år. Matvareforhandlere øker ikke-dagligvareprodukttilbud Etterhånden som detaljhandel blir modernisert, øker dagligvarehandelen med et bredere utvalg av produkter, inkludert ikke-dagligvarevarer, mens forskjellige butikkene med fokus på en rekke ikke-dagligvarer har begynt å utvikle seg siden 2015. I forsøk på å matche de nye moderne detaljister har selvstendige små kjøpmenn økt sin beholdning og rekkevidde av ikke-dagligvarer som den tilbyr. Disse mindre utsalgssteder som regnes som en del av tradisjonelle dagligvarehandlere, forsøker å modernisere for å dra nytte av etterspørselen fra en voksende bybefolkning som er mer sannsynlig å jobbe profesjonelt, for eksempel i bank - og telekommunikasjonssektoren. Internasjonale aktører fører til utvidelse av moderne detaljhandel I de siste to årene av undersøkelsesperioden har Retail Supermarkets Nigeria Ltd åpnet 10 butikker, mens Artee Industries Ltd åpnet seks nye Spar-butikker. Lokale aktører, for eksempel nærbutikkjedene, Addide Supermarket og Best Choice, fortsetter å fungere godt. Mens internasjonale aktører i stor grad utvikler større formatbutikker, fokuserer mindre aktører på mindre butikker med et stort antall utsalgssteder i høy befolkning, lavt til midt inntektsområder. Retailing forventes å vokse godt over prognoseperioden. Etter den generelle dårlige utviklingen i 2016 forventes detaljhandel i Nigeria å komme seg økonomisk over prognoseperioden, for å oppleve en vedvarende vekst i salgsverdi, selv om dette vil bli svakere enn tidligere antatt på grunn av til Nigerias BNP-vekst, som ikke forventes å nå tidligere prognoser. By og ung befolkningsvekst og den endrede strukturen fra tradisjonelle til moderne detaljhandelskanaler vil være viktige faktorer som støtter denne veksten. Nærbutikker, varemagasiner, supermarkeder og hypermarkeder forventes å være blant de raskest voksende kanalene, på grunn av deres tilbud om komfort, bekvemmelighet og rekkevidde, mens internettforhandlingen forventes å gi sterk verdiskapning, i forhold til butikkhandel. Antall Internett-kompatible enheter øker, og som tradisjonelle forbruk vaner begynner å gi vei til en mer komfortabel modus for shopping. Filer leveres direkte inn på kontoen din innen få minutters kjøp. TRADITIONAL VS MODERNE KONKURRERENDE LANDSKAP KANALDATA Tabell 18 Dagligvareforhandlere: Verdisalg, salgssteder og salgssted 2011-2016 Tabell 19 Salg i dagligvareforhandlere etter kanal: Verdi 2011-2016 Tabell 20 Dagligvareforhandlere utsalgssteder per kanal: Enheter 2011-2016 Tabell 21 Salg i dagligvareforhandlere etter kanal: verdiøkning 2011-2016 tabell 22 dagligvareforhandlere utsalgssteder ved kanal: enhetvekst 2011-2016 tabell 23 dagligvareforhandlere GBO selskapsaksjer: verdi 2012-2016 tabell 24 dagligvareforhandlere GBN merkevareandeler: verdi 2013-2016 tabell 25 Matvareforhandlere LBN Brand Aksjer: Outlets 2013-2016 Tabell 26 Matvareforhandlere LBN Brand Aksjer: Selge plass 2013-2016 Tabell 27 Matvareforhandlere Prognoser: Verdi Salg, Utsalgssteder og Selge plass 2016-2021 Tabell 28 Forventet Salg i dagligvareforhandlere etter kanal: Verdi 2016-2021 Tabell 29 Prognose Salg av dagligvareforhandlere etter kanal: Verdier 2016-2021 Tabell 30 Prognose Salg i dagligvareforhandlere etter valuta: 2016-2021 Tabell 31 Forventet dagligvarebutikk Forhandlerforretninger etter kanal: Enhetens vekst 2016-2021 Ikke-dagligvare spesialister i Nigeria KONKURRANSE LANDSKAP KANAL DATA Tabell 32 Ikke-dagligvare spesialister: Verdi salg, utsalg og salg av rom 2011-2016 Tabell 33 Salg i ikke-dagligvare spesialister per kanal: Verdi 2011 -2016 Tabell 34 Ikke-dagligvarehandleres utsalgssteder etter kanal: Enheter 2011-2016 Tabell 35 Salg i ikke-dagligvareeksperter per kanal: Verdivekst 2011-2016 Tabell 36 Ikke-dagligvareforhandlere Utsalgssteder per kanal: Enhetsvokst 2011-2016 Tabell 37 Non - Kjøpspesialister GBO Selskapsaksjer: Verdi 2012-2016 Tabell 38 Ikke-dagligvare spesialister GBN Brand-aksjer: Verdi 2013-2016 Tabell 39 Ikke-dagligvare spesialister LBN Brand-aksjer: Outlets 2013-2016 Tabell 40 Ikke-dagligvare spesialister LBN Brand-aksjer: Selger Rom 2013-2016 Tabell 41 Ikke-dagligvarer Spesialister Prognoser: Verdi Salg, Utsalgssteder og Salgsområde 2016-2021 Tabell 42 Prognose Salg i Ikke-dagligvare Spesialister per kanal: Verdi 2016-2021 Tabell 43 Prognose Non-Grocery Specialists Outle ts av Channel: Enheter 2016-2021 Tabell 44 Prognose Salg i ikke-dagligvare spesialister via kanal: Verdibesetning 2016-2021 Tabell 45 Prognose Ikke-dagligvarebutikker utsalgssteder via kanal: Enhetens vekst 2016-2021 Ikke-butikkhandel i Nigeria KONKURRANSE LANDSKAPSKANAL DATA Tabell 46 Salg i ikke-butikkhandel etter kanal: Verdi 2011-2016 Tabell 47 Salg i ikke-butikkhandel etter kanal: Verdivekst 2011-2016 Tabell 48 Ikke-butikkregistrering GBO Selskapsaksjer: Verdi 2012-2016 Tabell 49 Ikke - Oppbevar forhandler GBN Brand-aksjer: Verdien 2013-2016 Tabell 50 Prognose Salg i ikke-butikkhandel etter kanal: Verdi 2016-2021 Tabell 51 Prognose Salg i ikke-butikkhandel etter kanal: Verdivekst 2016-2021 Hvorfor kjøpe denne rapporten Få konkurransedyktig intelligens om markedsledere. Spor viktige bransjetrender, muligheter og trusler. Informer markedsførings-, merkevare-, strategi - og markedsutviklings-, salgs - og leveringsfunksjonene. Ønsker du å finne ut mer om denne rapporten? Hva sier Woolworths fiasko om Nigeria? For utenlandske selskaper som ønsker å utvide sin virksomhet i Afrika, er Nigeria et land som absolutt er blitt kjent. De siste årene har det vestafrikanske landet sett et rush av multinasjonale selskaper inn i rommet. Nigeria har den største befolkningen i Afrika, med en voksende forbrukerklasse som gir en attraktiv motivasjon for detaljhandelsselskaper å ekspandere i markedet. Woolworths har annonsert at det vil trekke seg ut av sine tre butikker i Nigeria. Men kunngjøringen fra den sør-afrikanske forhandleren Woolworths i november at det ville trekke seg ut av sine tre butikker i Nigeria. Bare ett og et halvt år etter at det først kom inn på markedet, spørsmålet hvor lukrativt landet er for forhandlere. Årsakene til Woolworths var høye utgifter til leie, oppgaver og forsyningskjeden i Nigeria. Når en investering ikke lenger genererer levedyktig avkastning, må det tas vanskelige beslutninger for å inneholde kostnader, sier administrerende direktør i Woolworths Ian Moir i en uttalelse. Woolworths klær og general merchandise virksomhet i Nigeria har ikke vært vellykket, til tross for flere forsøk på å forbedre ytelsen. Nigerias tiltrekning Ifølge EY er Nigeria et av verdens hurtige vekstmarkeder, som firmaet definerer som land med økonomier og populasjoner av en viss størrelse som viser sterk vekstpotensial og er, eller kan være, strategisk viktig for virksomheten. Dette, sammen med prediksjonen om at Nigeria vil overta Sør-Afrika som den største økonomien på kontinentet med gjenoppretting av BNP i år, er nok til å snu investorerhoder. Både Europas største detaljhandelsnettverk, Spar, og Sør-Afrika-baserte Shoprite Holdings har også vært aggressive i sin ekspansjon i markedet. For eksempel, ifølge Resilient Africa, et joint venture mellom sørafrikanske selskaper for å bygge kjøpesentre i Nigeria, vil Shoprite sikre ankerposisjonen i 10 av sine kjøpesentre. Løftingen av et åtteårig forbud mot import av plagg i 2011 har også åpnet døren til utenlandske merker. Flyttet har sett sydafrikanske klærforhandlere. som Mr Price, Pep, Truworths og Foschini, går inn i markedet, med Edcon Group planleggingsekspansjon i år med merket Jet. Holden Marshall, administrerende direktør for Resilient Africa, fortalt hvordan vi gjorde det i Afrika at interessen de har sett fra sør-afrikanske forhandlere som ønsker å sikre flekker i Resilient Africas-kjøpesentre i Nigeria, har vært ganske betydelig, blant annet fra Edcon Group, Foschini Group, Mr Price og Massmart. På dette tidspunktet vil sannsynligvis 40 av våre kjøpesentre bli okkupert av anerkjente sørafrikanske merkevarer. Og rundt 60 av nigerianske etablerte forhandlere, men de fleste av dem handler under master franchise-avtaler med europeiske merker du kjenner, Pumas, Nikes, adidas. De store typene av britiske mote merkevarer begynner å etablere seg gjennom master franchise ordninger med eksisterende nigerianske forhandlere . Carlo Matta, administrerende direktør i Laurus Development Partners, et eiendomsutviklingsselskap med fokus på Ghana og Nigeria, sa at sør-afrikanske detaljister er generelt viktige ledere i Afrikas utvikling. De er de første movers. De er modige, jeg må si, og de forstår den afrikanske risikoen bedre, sa han. Woolworthss fiasko: Er Nigeria veldig lukrativt for forhandlere Ifølge Bloomberg. mens Woolworths trekker seg fra Nigeria, planlegger selskapet å fortsette sin utvidelse til andre afrikanske land. Dette provoserer spørsmålet: Hvorfor ikke Nigeria Dianna Games, CEO i Africa Work, et sydafrikansk-basert selskap som har som mål å lette og forbedre virksomheten i Afrika gjennom å tilby forsknings - og nettverksmuligheter, sa at det er en rekke faktorer som førte til Woolworthss fiasko i det utfordrende markedet i Nigeria. Men hun mener at disse feilene er mer sannsynlige på grunn av dårlige forretningsstrategier enn bare Nigerias vanskelige driftsmiljø. Hold kontakten ved å abonnere på vårt gratis ukentlige nyhetsbrev og bli med oss på sosiale medier. Hvor i Nigeria kan jeg få AU-undertøy (men8217s-bokser) som vanligvis markedsføres av Woolworths i Sør-Afrika siden Woolworths har lukket butikker her. Ulykken av Woolworths i Nigeria bør være en øyeåpner for alle de multinasjonale merkevarene som rushing inn i Nigeria uten tilstrekkelig forskning på folket, tollene, forbruksmønstrene og forbrukerpreferanser. Til å begynne med er den gjennomsnittlige nigerianen en trendsetter, som liker å kle seg godt og bli beundret, woolworths konsentrerer seg om masseklærklær som er en stor avslag for nigerianere, ingen ønsker å bli sett på det samme som noen andre har på seg , derfor vil nigerianere heller kjøpe brukte klær enn å kjøpe en woolworths skjorte som 100 andre mennesker har kjøpt. Spørsmålet om høye leiekostnader, plikter mv. Er normalt ved å investere i virksomhet i Nigeria. Sannheten er at woolworths ikke gjorde salg og salg genererer inntekter som holder et selskap lønnsomt, dette er kombinert med det faktum at Woolworths ikke skjønte det egnet til å planlegge og gjennomføre en markedsføringsstrategi som vil fungere i Nigeria. Nigeria er et uforglemmelig forretningsmiljø, det fanger essensen av høy risiko, høy belønning, hvis du ikke tror jeg ber MTN-kommunikasjon. Woolworth er en leksjon for enhver investor som ikke klarer å gjøre grunnleggende forbrukerforskning om noe marked. Woolworth så bare en tett befolket Nigeria chock full av uformelle markeder og trodde at alt som trengte var å vise sitt dyre produkt i smakfulle kjøpesentre og kassaene ville ringe nonstop som det gjør i Sør-Afrika. Men de tok aldri tid til å forstå den nigerianske forbrukeren8217s inntekt, smak, preferanser, shoppingvaner eller differensiering. Forbrukerne Woolworth målrettet (høy inntekt) er 6 timer med flytur fra Harrods og Marks og Spencer8217s i London og 11 timer fra New York8217s Fifth Avenue. De vet hvor de skal få gode klær til langt bedre priser enn Woolworth8217s tilbud. Nå snakker sydafrikanske forhandlere om rabattbutikker for det nigerianske massemarkedet. Her har de en sjanse til å konkurrere om kvalitet og skala med alle de enkelte nigerianske handlerne som holder Dubai eller Kina-ruterne, og bringer tilbake dårlig kvalitet som selges til dobbelt pris. Men de ville være bedre å sette opp store format frittstående butikker i nærheten av nigerianske markeder og ikke betale latterlig kjøpesenter. Selv denne snakk om kjøpesentre og smaken for vestlig shopping er trist. Når begynner vi å se markedsføring og innovasjoner for afrikanere. Det er nesten 1 milliard afrikanere på kontinentet. Selv markedsføring i disse Mall-type butikkene er alle vestlige, hvite ansikter, vestlige idealer, vestlig ambisjon. Bare fordi velstående nigerianere handler i Europa, betyr ikke at disse merkene betyr det samme som de vestlige. Woolworth8217s butikk i Accra, Ghana synes å være et eksempel på selskapets fattige forretningsstrategier. Den ligger i et nedsunket stykke land på en travel trafikk uten en enkel inngang eller utgang. En bil må kjøre ned en ekstrem (men kort) dike for å komme til butikken som ligger i en liten gruppe andre butikkbutikker. Det er farlig å kjøre ut av parkeringsplassen på denne travle gaten mot fartgående biler, busser og drosjer. Det er svært lite reklame 8212 i det minste i Daily Graphic som jeg leser jevnlig, det er country8217s store avis. Jeg er fra USA, og den ovennevnte artikkelen er riktig fordi jeg også knytter navnet 8220Woolworth8217s8221 sammen med en billig fem-og-fem-butikk som jeg trodde gikk ut av drift på 1960-tallet. Hvis dette var deres 8220strategy8221 i Nigeria, er dette den sannsynlige årsaken til feilen deres. I stedet for mega investering i One Country, eller mega-kjøpesentre, føler det seg bedre å åpne et mindre detaljhandelsmarked i prospektive områder i en bystad i hovedstaden i foretrukne Afrika-land. Disse salgspunkene kan økes gradvis i henhold til markedskravene og kan leveres fra et sentralt varehus eller substanser i regionen som det er hensiktsmessig. Maritz Africa frasier seg ethvert ansvar for eventuelle tap, skader, skader eller utgifter som oppstår som følge av bruk av, eller avhengig av, på noen måte, informasjonen som tilbys gjennom denne tjenesten og ikke garanterer sannheten, nøyaktigheten eller fullstendigheten av den oppgitte informasjonen. Utgiverens tillatelse er nødvendig for å reprodusere innholdet i noen form. Opphavsrett 2016 Maritz Africa. Alle rettigheter forbeholdt.1 GEOGRAFISK INNSTILLING OG MILJØ Navnet Nigeria er hentet fra Niger-elven, som spiller en viktig rolle i nigerianske liv. Ikke bare er det en transport motorvei, det er en utmerket kilde til fisk, inkludert karpe, Nile abborre og steinbit. Det gir også vannet som trengs for å dyrke avlinger. Nigeria ligger på vestkysten av Afrika på det indre hjørnet av Guinea-golfen (del av Atlanterhavet). Dens landområde er sammenlignbart med å være omtrent dobbelt så stor som California. Et område med mangrove (en type tropisk tre) sumpskog linjer kysten av Nigeria. Utover skogen ligger en bred tropisk skog, deretter et platå som fører til Shebshi-fjellene (på østsiden av landet). De ekstreme nordgrensene på Sahara-ørkenen. Mange forskjellige klima spegler de varierte landområdene, selv om Nigeria hovedsakelig ligger i en tropisk sone. På kysten er det veldig fuktig, og nettene er varme. Innlandet er det en våt sesong fra april til oktober og en tørr sesong fra november til mars. 2 HISTORIE OG FOOD Trade var i stor grad ansvarlig for å endre smaken av afrikansk mat. Før handel mellom kontinenter begynte, inkluderte hovedklammer ris, hirse (en type korn) og linser. Den portugisiske var de første europeerne som nådde Nigeria. Der etablerte de et slavehandelsenter rundt 1400-tallet. Portugisiske oppdagere og handelsmenn introduserte kassava til Vest-Afrika (inkludert dagens Nigeria) gjennom sin handel med de afrikanske kysten og nærliggende øyer. Britiske, nederlandske og andre europeiske handelsmenn konkurrerte senere for kontroll av handel. Ved 1700-tallet var britene de viktigste handelsmenn av slaver på den nigerianske kysten. Europeiske oppdagelsesreisende og næringsdrivende introduserte flere matvarer til Vest-Afrika, som bønner, kassava og mais. Disse matene ble introdusert til oppdagelsesreisende mens de reiste til Amerika, i sin tur brakt maten til Vest-Afrika. Asiatiske krydder som pepper, kanel og muskat ble også brakt tilbake, og er fortsatt vant til smakretter. 3 MATTER FRA NIGERENE Nigeria er et av verdens mest etnisk mangfoldige land. Hausa og Yoruba utgjør rundt 21 prosent av befolkningen IgboIbo, 18 prosent Fulani, rundt 11 prosent og Ibibio, 5 prosent. Ulike andre grupper utgjør de resterende 23 prosent. Nigeria har så mange mennesker og kulturer at det er vanskelig å velge en nasjonalrett. Hvert område har sin egen regionale favoritt som avhenger av skikker, tradisjon og religion. De ulike matvarene som er tilgjengelige, avhenger også av sesongen: x0022hungry seasonx0022 er før regnet ankommer i mars, og x0022sonen for surplusx0022 følger høsten i oktober og november. Frukt, men nytes året rundt. En stor del av Nigeria ligger i tropene, hvor mange frukter er tilgjengelige. Noen av de populære fruktene er appelsiner, meloner, grapefrukt, limes, mango, bananer og ananas. Folk i den nordlige regionen (for det meste muslim, hvis tro forbyr å spise svinekjøtt) har dietter basert på bønner, sorghum (en type korn) og brun ris. Hausas folk i denne regionen liker også å spise kjøtt i form av tsere eller suya (kebab, som er biter av stekt, spisset kjøtt). Muslimer elsker å drikke te, og gjør kaféer populære steder å sosialisere. Folk fra den østlige delen av Nigeria, hovedsakelig IgboIbo, spiser gari (cassava pulver) dumplings, gresskar og yams. Yams blir vanligvis spist i stedet for poteter og er en viktig del av det nigerianske kostholdet. Imidlertid er afrikanske yams annerledes enn vestlige yams. De er blek, knapt søte, og er ikke vanlig i amerikanske supermarkeder. Isu (Spiced Boiled Yams) Ingredienser 2 pounds yams, skrællet og tykt skiver (vanlig yams kan brukes i stedet for afrikanske yams) xBD teskje salt 1 kloffel hvitløk 1 ts kanel 4 spiseskjeer smør, smeltet Cayenne pepper, smake Legg yamene i en stor gryte og legg til nok vann til å dekke dem. Tilsett salt, hvitløksklær og kanel. Kok. Reduser varmen til middels og kok til øm, 15 til 20 minutter. Tørk yamsene og fjern hvitløksklæren og kast den. Plasser yams på en tallerken og dryss smøret over toppen. Dryss med en liten cayenne pepper (vær forsiktig, cayenne pepper smaker veldig varmt) og serverer. Kassava er en fast rotgrønnsak med en skinnende hvit hud og kremaktig hvitt kjøtt. Vestafrikanere bruker den til å lage mel, kalt gari. Pakket gari kan kjøpes i spesialforretninger over hele verden. Yoruba-folkene i sørvest og sentrale områder spiser gari med lokale varianter av okro (okra) og spinat i stews eller supper. De liker også å spise mashed yams eller mashed cassava. Nær kysten av Guinea-golfen foretrekker nigerianne å spise sjømatgryter (laget med fisk, reker, krabbe og hummer), yams, ris og grønnsaker. Fisk er viktig for det nigerianske dietten, siden det er en av bare noen få kilder til protein. En vanlig måte kystnigerianere forbereder fisk på er å lage en marinade av ingefær, tomater og cayennepepper, og koker deretter fisken i jordnøttolje. Efo (stews) er også populære. Nigerian Stew Ingredients 2 pounds fiskfileter, tynt skiver (selv om den wonx0027t er autentisk nigeriansk, kylling kan erstattes av fisk) Salt, smaker Klemme av timian xBC kopp rød pepperkake, hakket xBE kopp tomatpasta (6 unse kan) 1 middels løk, hakket 4 kopper vann xBC kopp peanøtt eller vegetabilsk olje 1 kylling bouillon kube Sesong fisk fileter med salt og timian. Sette til side. Plasser pepper, tomatpuré, løk og vann i en stor krukke. Kok i 10 minutter over middels varme. Tilsett olje og bouillon kube. Kok over lav varme i 15 minutter. Legg de krydret fiskfilene og kok i 10 minutter. (Hvis du bruker kylling, kok i 20 minutter.) Server med ris. Serverer minst 8. Folk som bor i byene har en tendens til å kjøpe mat fra x0022chop barsx0022 (barer som selger mat), gateleverandører, hawkers (peddlers som roper hva de selger), eller fra restauranter. De kan kjøpe retter som ukwaka. en dampet pudding laget av mais og modne plantains, og moin-moin. en dampet kake av malt tørket bønner og fisk. Disse rettene kan serveres med jollofris (en krydret tomatbasert ris), cassava, yams, okro. bønner, plantains, eller kebabs. Nigeriansk stews, som ikokore (laget med fisk og yams), er typisk krydret og spist med ris, yams, kassava og mais. Peppers og chilies brukes jevnlig i retter og som nyter. Et Yoruba-ordtak sier, x0022Mannen som spiser ingen pepper er svak, pepper er livets stab. x0022 4 MAT TIL RELIGIOUS OG FERIEFESTINGER Nigerians praktiserer tradisjonell afrikansk religiøs tro i tillegg til ulike grener av islam og kristendom. Muslimer utgjør 45 prosent av befolkningen. Muslimer og leverandører satt opp på veikanten, der kundene stopper for en matbit eller et lett måltid. Kristne ferier inkluderer slutten av Ramadan (en måned fastende), påske, god fredag og jul. Nigerians kommer tilbake til landsbyene sine til jul for å være sammen med sine familier. På ettermiddagen åpner barna gaver og går fra hus til hus, synger karer og håper på godteri og kaker. En julefest kan inkludere obe didin (stekt geit), jollofris med kyllingspott, moin-moin. Iyan (pounded yams) og hakkede lever. Jollof Rice Ingredienser 1 stor løk, hakket 2 spiseskjeer vegetabilsk olje 2 ts tomatpasta 1xBD kopper kokt ris 1 grønn chili, frøet og hakket (grønn pepper kan erstattes) 1 kopp kjøtt eller grønnsaksmasse Kok risen i henhold til pakningsanvisninger. Varm oljen i en stekepanne og sautxE9 løk til det er mykt, men ikke brunet. Tilsett tomatpastaen og chili og lag den i middels varme under omrøring, ca 2 minutter. Tilsett ris og fortsett å røre. Legg til aksjen og bring blandingen til koking. Reduser varmen til middels og kok til nesten alle bestandene har fordampet. Tjene. Gjør 4 porsjoner. Iyan (Pounded Yams) Afrikanske yams er ikke lett tilgjengelige andre steder i verden, så vanlige yams kan bli erstattet. Ingredienser 4 yams, peeling (hermetisert yam kan bli erstattet, hvis nødvendig) Vann Salt, å smake Skyll yamene i vann og skar dem i biter. Plasser biter i en stor gryte eller gryte. Hvis du erstatter hermetisert yam, heller du innholdet av boksen i en gryte, men legg ikke til ekstra vann. Kok og kok, avdekket, ca 20 minutter (10 minutter for hermetisert yam), eller til det er mykt nok til at en gaffel enkelt settes inn. Tørk yamene og legg dem i en blender (eller mash for hånd). Bland til glatt. Ses med salt og server med suppe eller lapskaus. Foruten religiøse helligdager er det mange kulturfestivaler gjennom hele året. Argungu fisk og kulturfestival er holdt på bredden av elven Sokoto. Flere måneder før festivalen, er elven Sokoto dammet (blokkert på et bestemt punkt). Når feiringen begynner, hopper hundrevis av fiskere inn i elva samtidig for å skremme fisken inn i luften og inn i venteverk. Igbo Day er en festival i Iri-ji. noe som betyr at x0022new-yam spiser. x0022 Det holdes av Igbo-folkene i Nigeria i august og er en dag for å feire slutten av dyrkingssesongen. Den eldste mannen i samfunnet utfører det høytidelige ritualet om å spise den første nye yamen. Dette ritualet er ment å uttrykke fellesskapets anerkjennelse til gudene for å gjøre det mulig å høste oppdrett av gårdsavlinger. Bare yams serveres på festivalen. 5 MEALTIME TOLD Mange nigerianere stiger så tidlig som 5 A. M. . når en liten frokost blir spist for å begynne dagen. Frokost består vanligvis av ris og mango, eller stuvede soyabønner. Dodo (stekt plantains) er en vanlig tallerken, samt rester fra natten før. Lunsj spises rundt 11 A. M. og betraktet det viktigste måltidet på dagen. En sen middag kan serveres med retter som ligner de som tilbys til lunsj. De fleste nigerianske måltider består av ett kurs og tilberedes utenfor en åpen ild (gass - og parafinovner brukes noen ganger, men de to brenselene er svært dyre for mange nigerianere). Retter som efo (stew) eller moin-moin kan serveres til lunsj. Supper og stuvninger er vanlige lunsjtidsmat, spist med hender cupped som en skje. Mange nigerianere bruker bare sin høyre hånd. I sørlige Nigeria er to favoritt-supper egusi suppe og pallemuttsuppe. Egusi er en krydret gul suppe laget med kjøtt, røde chili, malt tørket reker og grønnsaker. Palmnøttesuppe er en gryte laget av kjøtt, chili, tomater, løk og palmmøtolje. Efo (Greens Stew) Ingredienser 1 pund collardgrønne eller spinat 1 kan tomatpuré 1 kan tomatpuré 1 stor løk, terninger 1 Spiseskje vegetabilsk olje Vask grønnsakene og tåre i små biter. I en stor gryte eller gryte legger du grønnsakene i vann og legger til oljen. Kok greens til øm. Legg til tomatpuré, tomatpuré og terninger. Reduser varmen til middels og kok til grønnsaker er ømme. Tjene. Gjør 4 til 6 porsjoner. Lunsj og kveldsmåltider serveres vanligvis på store fellesplater og deles blant barn i henhold til kjønn og alder. Små barn kan spise fra en tallerken med sin mor, men når de fyller syv eller åtte år, blir guttene og jentene skilt og måltider spises med medlemmer av samme kjønn. Dodo (Fried Plantains) Plantains er litt større enn bananer og finnes i de fleste supermarkeder. Når de er modne, er deres skinn gulaktig grønt eller gult (eller svart hvis det er ekstremt moden). Plantains smak ikke søtt, som gule bananer. Ingredienser 4 modne plantaner, skrællet og skivet Vegetabilsk olje, til steking Salt, for å smake Varmolje i en stor stekepanne. Plasser de skivede plantainene i stekepannen og stek, snu etter behov, til gyldenbrun. Tørk på papirhåndklær. Ses med salt og server varmt eller varmt. Dodo (stekt plantain skiver) sizzle i stekepannen. Stekte plantains blir ofte servert til frokost eller som en matbit. Nigerians nyte mange forskjellige snacks som spises hele dagen. Noen eksempler er stekt yam-chips, kokte jordnøtter og kjøttbakturer. Akara, som er en puffy, friterte kake laget med sorte øyne, blir noen ganger spist med chili dip. Andre snacks er kulikui (små friterte baller med peanøtpasta), suya. en varm og krydret kebab, og noen søtsaker som chinchin (stekte bakverk i strimler). Snack mat er en viktig del av en childx0027s diett. Friske frukter (mango er en favoritt for mange), stekte bønne kaker, kjeks eller godteri selges vanligvis av gateleverandører. Snacks gir mulighet for barn å spise alene, uten å måtte dele med søsken. Ingredienser 3 kopper mel 1 kopp smør eller margarin 1 egg 1 ts bakepulver xBD kopp vann xBD kopp melk (eller en ekstra kopp vann) Sukker Vegetabilsk olje, til steking Bland alle ingrediensene sammen (unntatt olje) for å danne deig. Dryss litt mel på et skjærebrett eller annen flat overflate. Knead deigen til glatt (ca. 10 minutter). Riv av et stykke deig og flatt det (ca. xBD-tommers tykt) på skjærebrettet. Kut deigen i 1-tommers firkanter. Hell litt sukker i en papirpose (for å belegge chinchinen etter at den er stekt). Varm oljen i en stekepanne over middels varme. Legg noen av rutene i oljen og stek til gyldenbrun. Legg stekt chinchin på et papirhåndkle i noen sekunder for å suge opp ekstra olje (ikke kald). Legg chinchinen i sukkerposen og rist til kapp på alle sider. Tjene. Gjør omtrent tre dusin. 6 POLITIKK, ØKONOMI OG NÆRING Omkring 8 prosent av befolkningen i Nigeria er klassifisert som underernæret av Verdensbanken. Dette betyr at de ikke får tilstrekkelig ernæring i kosten. Av barn under fem år er om lag 39 prosent undervektige, og over 39 prosent er stunted (kort for deres alder). Mange familier er ganske selvforsynte der maten er bekymret. De høste sine egne matavlinger, for eksempel yams, kassava, mais og hirse. 7 YTTERLIGERE STUDIE DeWitt, Dave. Smaker av Afrika: Spicy African Cooking. Rocklin, CA: Prima Publishing, 1998. Hafner, Dorinda. En smak av Afrika. Berkeley, CA: Ti Speed Press, 1993. Imoisi, Janice. Koking Nigerian Style: Delicious African Recipes. Houston, TX: Gayle Publishing. 2000. Nason, Ian. Nyt Nigeria: En reiseguide. Ibadan: Spectrum Books Ltd. 1991. West Africa. Melbourne, Oakland, CA: Lonely Planet Publications, 1999. Dec 14, 2010 4:16 pm Thanks for this interesting article. Kindly allow me to spice it up with some local well known Nigerian drinks made from fruits and leaves. Zobo for example is a Nigerian beverage made from dried hibiscus flowers. These dried flowers are then boiled in water with aromatic spices like Ginger, Vanilla and Cinnamon and steeped till cool. Once the infusion is cool, a variety of juices and sweeteners can be added pineapple juice is often the juice of choice along with some sugar or honey. Zobo is a sharp-tasting herbal infusiontea, similar in taste to Cranberry Juice. INGREDIENTS - 1 bowl of dried zobo leaves - 1 teaspoon Ginger - Flavours: You may or may not add your flavour before boiling - Sweeteners or sugar or honey - Garlic - Lime or lemon juice (optional) - Pineapple peels or juice (for pine apple flavour, wash the back properly before chopping the whole fruit both the back and the inside.) Preparation: You may wash the dried Zobo leaves properly in ordinary water to get rid of sand and particles, put the Zobo in a cooking pot. Add moderate amount of water cold or boiling and allow to boil for about 10 to 15 minutes. Add the grind or grated ginger and garlic, the pineapple peels and the lemon rinds and allow to boil for over 15mins Remove from heat, allow it to cool down and sieve with a fine sift into a big bowl to remove residue. Add sugar or honey to taste when still hot and stir properly. Add flavours e. g strawberry, pineapple, apple, orange and any other flavour used in baking. There are no side effects for the naturally prepared zobo. Avoid too much sugar and all the sweetening flavours. The more natural, the healthier Put in bottles and chill immediately to prevent fermentation. Serve chilled. If too thick dilute with water before serving. However, if you live in a cold country, you can take the drink hot in place of your usual coffee Feb 5, 2011 9:09 am Just a point of correction. The IYAN recipe, salt must not be added during cooking as this will prevent the yam from having a gelatinous consistency which makes it a perfect dough to eat with any form of soup of your choice. Salt is added only to yam that are meant to just boil and eat like potatoes or into a one pot meal like yam pottage.
Hyderabad Forex Ltd X Send forespørsel via e-post X Send forespørsel via epost Takk, din forespørsel er sendt. Ditt krav sendes til de valgte relevante bedriftene. Forretninger konkurrerer med hverandre for å få deg til å velge hvilken som passer deg best. Kontaktinfo sendt til deg via SMSEmail X Ditt nummer er i NDNC (Nasjonalt ikke ring-register), vi har sendt bekreftelseskode via SMS. Vennligst skriv inn bekreftelseskoden i boksen under og klikk på SUBMIT. Ditt krav sendes til de valgte relevante bedriftene. Forretninger konkurrerer med hverandre for å få deg til å velge hvilken som passer deg best. Kontaktinfo sendt til deg via SMSEmail Du har nådd din maksimale grense for forsøk på dagen. Vi er derfor ikke i stand til å sende noen SMS på mobilnummeret ditt. Takk for at du bruker Justdial Dine detaljer har blitt sendt til leverandører som ville konkurrere om kravet ditt. Alternativt kan du ringe til disse leverandørene og forhandle. X Velg det du leter etter Kravet ditt sendes til ...
Comments
Post a Comment